http://havanajournal.com/politics/entry/radio_marti_useless/

HavanaJournal.com: Cuba Politics

Radio Marti - useless?

Posted August 21, 2005 by publisher in Cuba Politics.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

BY FRANCES ROBLES | Miami Herald

The blimps that carry the TV Martí signal to Havana ruptured last month. The result: less programming than usual.

The ‘‘Fat Albert’’ blimps that broadcast TV Martí to Cuba and scanned the Florida Straits for drug smugglers are skinny now, ruptured by the unforgiving winds of hurricane season.

The $3 million blimps that hovered over the lower Florida Keys were torn apart July 9 in 46 mph winds during Hurricane Dennis, U.S. government officials confirmed.

That means TV Martí‘s 31 ½ hours of weekly programming have been slashed to fewer than 10 hours broadcast by satellite and the U.S. military’s flying radio stations known as Commando Solo C-130s.

SIGNALS JAMMED

Few people watch the U.S.-government station’s programs because Cuba jams the signal. And critics say that the fact it took the U.S. media more than five weeks to notice the blimps were missing proves the station has no impact.

‘‘If a tree falls in the forest and no one hears it, did it make a sound?’’ said Joe García, a member of the board of directors of the Cuban-American National Foundation. “Well if a TV Martí balloon blew up but nobody watched it, does it really matter?’‘

The two blimps stationed at Cudjoe Key—dubbed ‘‘Fat Albert’’ after the Bill Cosby character—are more formally known as tethered aerostat systems. Twice the size of Goodyear blimps, they are enormous fabric balloons filled with helium.

Anchored by cables, they carry radars used to spot drug-smuggling airplanes and boats and the equipment that broadcast programs to Cuba, where the government controls virtually all the news media.

OUT OF TIME

When there is time, the Air Force, which operates the blimps, deflates the aerostats before a big storm. But it takes at least three days and low winds to accomplish that, and Dennis didn’t offer either.

The storm passed through the Keys in the early hours of July 9, dumping six inches of rain and killing one person. The Air Force removed the equipment and docked the twin Alberts to their mooring towers to let them ride it out, said Air Force spokesman Maj. Vic Hines.

‘‘My sense is that they were torn up,’’ Hines said.

The last time a storm destroyed one of the blimps was in 1998, when Hurricane Georges ripped through the Keys. Another blimp broke free in 1981 and was shot down by a fighter jet.

Air Force officials said the drug surveillance knocked out by Dennis was picked up by other radars, and a replacement aerostat is almost online. But there is no timetable for the one for TV Martí, an $11.2 million-a-year program that offers a broad range of news and other programming with an anti-Castro twist.

STILL BROADCASTING

A spokesman for the Office of Cuba Broadcasting, the U.S. government entity that runs TV and Radio Martí, said the television station is still broadcasting about eight hours a week: four hours by satellite, which requires a special dish for reception not widely available in Cuba, and another four broadcast Saturday evenings by the C130 airplane.

Radio Martí has not been affected because its signal is broadcast from other locations.

The loss of the blimp ‘‘is regrettable, because it’s one of the ways the TV signal gets to Cuba,’’ said Office of Cuba Broadcasting spokesman Joe O’Connell. “But on the other hand, it’s the one the Cubans jam.’‘

Herald calls to the station’s Miami office were not returned.

The communist government has long jammed the TV and radio signals fairly successfully, particularly in Havana, which holds 2.2 million of Cuba’s 11 million people.

‘‘You can’t really see the shows during the week,’’ Angel Pablo Polanco, an independent journalist in Havana, said in a telephone interview. “The signal we’re getting is the one that comes on Saturdays with the C-130. We’re getting that signal better than ever.’‘

Polanco said Cubans enjoy the Saturday shows because they offer a sharply different view of the news. ‘‘People love it,’’ Polanco said.

WASTE OF MONEY?

Since Radio Martí went on the air 20 years ago, the U.S. government has spent about $100 million on the program, which has been blasted by people such as the Foundation’s García as a patronage mill and a waste of taxpayers’ money.

The Senate is considering a proposal to set aside $37.6 million in funding for the broadcasts to Cuba, including $10 million for the purchase of a C-130 dedicated exclusively to Cuba broadcasts.

The current C-130 is operated by the U.S. military. The planes’ signals are difficult to jam because of its constantly shifting locations.

Member Comments

---------------------------------------------------------------------------------------------------
On August 21, 2005, publisher wrote:

Here is the link to radio marti http://www.martinoticias.com/ .

What do you think about it?

---------------------------------------------------------------------------------------------------
On August 22, 2005, Charlie Dunk wrote:

My favourite story about Radio Marti - not that I collect them - concerns the day that the American government sent the heavy boys in to free Elian Gonzalez from his very strange relatives down in The Banana Republic of Miami. The station did not broadcast the news until about two hours had passed.

This station is a joke.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
On August 24, 2005, abh wrote:

Radio/TV Marti/martinoticias.com: What a bunch of mierda.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
On August 25, 2005, Charlie Dunk wrote:

http://www.lexingtoninstitute.org/cuba/radiomarti.asp

http://canf.org/2004/1in/noticias-de-cuba/2004-oct-18-TV-beamed-at-cuba.htm

Folk might want to have a look at these links as well, especially the first one. By and large, Radio Gusano (as I like to call it) is a joke that now gets about 5% of radio listeners in Cuba, compared to about 70% in 1990. That is not bad going and I congratulate the Miami directors for turning that station into an international joke.

Atually, if you turn on a radio set in Cuba you can pick up stations from the USA and Jamaica on the medium wave and you can get the international stations such as the BBC, VOA, DW and Radio Canada on the short wave. None of them are jammed.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
On August 25, 2005, abh wrote:

Charlie-
Thanks, I found the Lexington Institute’ criticism interesting.  It’ clear from looking at Radio/TV Marti’ website that it’ pretty much the same kind of journalism as Granma, just with a higher budget and from the opposite end of the spectrum.  I have to admit I find it kind of amusing the way these internal politics work; we’ve got the real dedicated Cuban-American zealouts who’ve been given reign of the station, but everybody else thinks it’ mierda.  Another example of how far in the margins the militant anti-Cubans are here. 
But my question is: Are people genuinely surprised that outlets such as Radio Marti are just spewing propoganda 24/7?  I thought that was their mission…

---------------------------------------------------------------------------------------------------
On August 25, 2005, Charlie Dunk wrote:

It’ not supposed to be, is it? When the station was set up it was run as part of the VOA based in Washington. Thus it was no better and no worse than the Voice of America station that you hear anywhere else. Then as part of some deal for votes it got shifted to Miami and the gusanos got their paws on it. That is fine by me, but it is not what the station was set-up to be.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
On August 25, 2005, abh wrote:

Interesting, I actually was not aware of the original mission, I guess.