Havana Cuba Business Travel Culture and Politics

Havana Cuba News

Cuba Politics News

Posted September 06, 2011 by publisher in Cuba Human Rights

Email this article | Print this article | Search Havana Journal        

Juan O. Tamayo | Miami Herald

The Cuban government has denied entry to a French news agency correspondent who had been assigned to Havana, part of what other journalists on the island describe as a severe tightening of controls on their work under Raúl Castro’s rule.

Juan Castro Olivera, an Argentine correspondent last assigned to the Miami bureau of the Agence France Press, was denied the Cuban journalist’s visa required for his new assignment to the AFP bureau in Havana.

“Cuban authorities never explained the reasons for the refusal to grant the visa,” said Francis Kohn, AFP’s regional director for Latin America. “We have been in contact with the Cuban authorities . . . and we defended our choice of Juan Castro Olivera.”

Several Cuban and foreign journalists in Havana who work for international news media have long complained of increased government attempts to control their work since Castro succeeded his ailing brother Fidel in 2006.

Spain’s El País newspaper reported over the weekend that its correspondent in Havana for the past 20 years, Mauricio Vicent, had been denied a renewal of his press accreditation by the Foreign Ministry’s International Press Center (CPI).

Vicent’s credentials in fact expired nearly two years ago, but the CPI did not deny his renewal until now as a way of trying to pressure him and his newspaper to moderate their reporting on the island, according to fellow El País writers.

Cuba regularly uses the CPI accreditation as a pressure point to keep journalists in line. Without one, Vicent, who is married to a Cuban, can still live in Cuba but would be breaking the law if he publishes any stories.

Negative image

CPI officials in Havana complained that Vicent’s reports painted “a partial and negative image” of Cuba, and likely rejected Castro Olivera because of his previous assignment in Miami, other Cuban and foreign journalists based in Cuba said.

They noted that since 2008 they have received an increasing number of complaints about some of their stories on dissidents, and warnings to stay away from others.

Authorities have been especially sensitive about stories on Orlando Zapata Tamayo, a political prisoner who died in 2009 after a hunger strike, and Juan Wilfredo Soto Garcia, a dissident who died after an alleged police beating in May, said the journalists.

Foreign journalists in Havana have reported virtually nothing on the recent spate of complaints by dissidents in eastern Cuba of violent crackdowns by pro-government mobs and security agents against opposition activists.

CPI officials also have tightened some of the regulations on correspondents, such as those governing the purchases of cars and equipment such as air conditioners, according to the journalists, who all requested anonymity to avoid government retaliations.

Just one year after Raúl Castro took power, his government withdrew the accreditations of three foreign correspondents, including the Chicago Tribune’s Gary Marx and Cesar Gonzalez-Calero of the El Universal newspaper in Mexico. They left Cuba.

The third was a correspondent for the British Broadcasting Corp. who stayed in the country and managed to renew his accreditation later.

Balancing act

Some foreign journalists in Havana acknowledge in private that they must watch what they write in order to avoid the wrath of the CPI, but argue that the compromise is needed to continue providing at least some coverage from the island.

“We recognize it’s a tough balancing act for many of these foreign journalists,” anti-Castro activist Mauricio Claver-Carone wrote in his blog, Capitol Hill Cubans. “But people who do not follow Cuba on a daily basis are unaware of these nuances [and of the nature of the Castro dictatorship] — thus, it sadly leads to disinformation.”

El País, in an editorial Tuesday, noted that Cuba had rejected Vicent at almost the same time that Iran expelled the newspaper’s correspondent there, Angeles Espinosa.

“When those regimes have turned into nothing more than a bad dream, as they will sooner rather than later, the fact that they were ordered to shut up will be a motive for pride for those who, like the two El País correspondents, wrote the truth,” the newspaper said.

“Because when a regime perceives the truth as a threat, it is because the lie that supports it has only a limited amount of time left,” it added.

—————————————- Havana Journal Comments—————————————-

This would make one wonder how the Havana Times can “freely” publish news and commentary without its writers suffering any problems in Cuba. Also, the site has no advertisers so one would have to wonder how the organization is funded. Perhaps the Havana Times is pure Cuban government propaganda where all articles are edited, reviewed and/or approved before publishing?

  1. Follow up post #1 added on September 07, 2011 by publisher with 3905 total posts

    Communism hates the truth.


    Spain’s foreign minister said Wednesday that Cuba made a “great mistake” in declining to renew the work permit of a Spanish journalist who reported from the island for 20 years.

    Trinidad Jimenez said the decision was unfair to Mauricio Vicent, Havana correspondent for Madrid daily El Pais and the Cadena Ser radio network, and “liable to criticism from the perspective of the right to information.”

    “I think he is a magnificent journalist and he has done an excellent job as a correspondent. His reports have helped us a great deal in getting close to the political and social reality of the country,” the minister told Onda Cero radio.

    Cuban authorities accused Vicent of a lack of journalistic ethics and objectivity.

    Jimenez, however, described Vicent as a reporter who “has always tried to maintain critical stances - when he thought he should - with the maximum respect.”

    “Criticism does not mean the reporting is biased,” the foreign minister said.

    The minister said that both she and the Spanish Embassy in Havana tried to dissuade the Cuban government from booting Vicent, “but, regrettably, it was a firm decision.”

    Cuba consulting services

Would you like to add more information?

Only members can add more information. Please register or log in

  • Advertise at Havana Journal Inc
We recommend this AirBnB Food and Drink Experience... Cuban flavors: Food, Rum and Cigars
Images of Cuba
Artillerists in Cuba
Follow Havana Journal
SUBSCRIBE to our Cuba Watch newsletter
LIKE us on Facebook

FOLLOW us on Twitter

CONNECT with us on Linked In

Section Archive
Havana Journal, Inc. BBB Business Review

Member of the Association for the Study of the Cuban Economy