Havana Cuba Business Travel Culture and Politics

Havana Cuba News

Cuban American News

Posted September 09, 2006 by publisher in Cuban American Business

Email this article | Print this article | Search Havana Journal        

BBC

At least 10 Florida-based journalists were paid by the US government to contribute to anti-Cuba propaganda broadcasts, the Miami Herald says.

Three writers have been sacked by the Miami Herald newspaper group for an alleged conflict of interest.

One was paid $175,000 (�98,000) for hosting shows on the US-funded channels TV and Radio Marti, the paper says.

The channels are broadcast to Cuba but their programmes cannot be transmitted in the US under anti-propaganda laws.

Pablo Alfonso, who writes an opinion column for El Nuevo Herald, the Spanish-language sister paper of the Miami Herald, was paid almost $175,000 to present TV and radio programmes.

The paper’s reporter Wilfredo Cancio Isla was paid $15,000 and freelancer Olga Connor $71,000.

All were sacked by the Herald.

None made any comment.

Jesus Diaz Jr, president of Miami Herald Media, said the payments violated a ‘‘sacred trust’’ between journalists and the public.

‘‘Even the appearance that your objectivity or integrity might have been impaired is something we can’t condone, not in our business,’’ he said.

Castro row

The Cuban government has long alleged that journalists writing on US-Cuban politics were in the pay of the US government.

In July a row erupted in Argentina between Cuban President Fidel Castro and Juan Manuel Cao, a reporter for Miami’s Spanish-language Channel 41.

Mr Cao put Mr Castro on the spot and the president replied by asking if anyone was paying him to ask that question.

Mr Cao has now admitted being paid by the US government, the Herald reports.

‘‘There is nothing suspect in this,’’ he said. “I would do it for free. But the regulations don’t allow it. I charge symbolically, below market prices.’’

Find Miami on Amazon

  1. Follow up post #1 added on September 09, 2006 by publisher with 3905 total posts

    The sad thing about this is that more than $200,000 was WASTED on a useless component of the long failed Plan A Embargo against Cuba.

    Also, I like this line: “The channels are broadcast to Cuba but their programmes cannot be transmitted in the US under anti-propaganda laws.”

    Classic failed US Cuba policy!



    Cuba consulting services

  2. Follow up post #2 added on September 11, 2006 by run abh with 13 total posts

    Mr. Cao charges “below market prices”.  What a deal!!!


  3. Follow up post #3 added on September 11, 2006 by Allen S

    another crook in miami.


Would you like to add more information?


Only members can add more information. Please register or log in

  • Advertise at Havana Journal Inc
Images of Cuba
Agrarian Reform and the Cuban Revolution
Follow Havana Journal
SUBSCRIBE to our Cuba Watch newsletter
LIKE us on Facebook

FOLLOW us on Twitter

CONNECT with us on Linked In

Section Archive
Havana Journal, Inc. BBB Business Review



Member of the Association for the Study of the Cuban Economy